fbpx
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

Fogamzásgátló és a máj – tényleg aggódnunk kell, ha tablettát szedünk?

A fogamzásgátló tabletták szedésével kapcsolatban sok a mendemonda. Vannak, akik teljesen veszélytelennek tekintik, mások pedig mindenféle halálos betegséget vízionálnak, aminek okozói ezek a bogyók. Vajon kinek van igaza? Nyugodtan szedhetjük hosszú évekig a fogamzásgátlót, semmi bajunk nem lesz tőle, vagy tényleg károkat okoz a szervezetben?

Igaz is, meg nem is

Nos, mint a legtöbb esetben, az igazság valahol középen van: okozhat a fogamzásgátló problémákat (így, feltételes módban), de egyáltalán nem kell halálos betegségektől rettegni a szedése kapcsán. 

Vannak, akiknek semmi gondjuk nem lesz vele, másoknak nem válik be ennyire. Amellett, hogy nyilván van néhány faktor, amire oda kell figyelnie az orvosnak, mielőtt felírja a tablettát, csak egy bizonyos idő után derül ki, hogy melyik csoportba tartozunk. Sajnos akkor is adódhatnak problémák, ha nincs egyértelmű rizikófaktor.

Nem kell azonban halálos betegségek kialakulásától tartani. Leggyakrabban a máj válik érintetté, de enyhe elváltozások jönnek csak szóba, amik rendszerint gyógyulnak, ha abbahagyjuk a fogamzásgátló szedését.

Milyen májbetegségek lehetnek a fogamzásgátló szedésének következményei?

  • Peliosis hepatis: itt arról van szó, hogy a májban kialakulnak vérrel telt üregek, melyek különböző nagyságúak lehetnek. Ezt a folyamatot a kötőszövet átalakulása követi. Általában észre szokták venni, mert fájdalommal jár, ha súlyos a helyzet, akkor igen erősekkel. Jó hír viszont, hogy sok esetben ez magától visszahúzódik, ha már nem szedjük a tablettát. Kísérheti a jelenséget epeúti tágulat is.
  • Fokális noduláris hiperplázia. Ennél a kórképnél egy daganatszerű elváltozásról (de nem daganatról!!) beszélünk. A májsejtek duzzanata okozza, és hasi nyomó érzés kísérheti.
  • Hepatocellularis adenoma: ez egy jóindulatú májdaganat. A tabletta elhagyása után a tumor többnyire el is tűnik magától. Nem rögtön a szedés elején, hanem általában pár évvel a kezdés után jelentkezik a probléma, a máj megnagyobbodásával, fájdalommal, esetleg vérzéssel jár.

Mindhárom rendellenességet ki lehet mutatni ultrahanggal. Ezért, bár nem protokoll a rendszeres hasi ultrahang fogamzásgátló szedése esetén, mi mégis javasoljuk, hogy a tablettát szedők évente látogassanak egy ultrahangos vizsgálatra, hogy megbizonyosodjanak róla, hogy minden rendben van a májukkal. 

Nincs semmi gond a fogamzásgátló szedésével, de nem árt egy kis tudatosság, odafigyelés!