Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Szoptatás és fogyás – ha a baba nem eszi le rólad a fölösleget

Téged is vigasztaltak azzal, hogy ne aggódj a terhesség alatti hízás miatt, szoptatáskor a baba majd leeszi rólad a fölösleget? Nos, van, akivel ez tényleg megtörténik, sőt, olyan is, akinek a fogyása már-már ijesztő méreteket ölt. De az is előfordul, hogy valaki tovább hízik a szoptatás időszakában, vagy ha nem is, egy deka sem akar mozdulni a felszedett pluszkilókból. Ilyenkor adja magát a kérdés: szabad fogyókúrázni?

Normális, de ettől még nem szeretjük

Fontos leszögeznünk, hogy a terhességet követően, szoptatás alatt a többletsúly fiziológiás állapot – magyarán, teljesen normális, így találta ki a természet. Persze attól, hogy ezt tudod, nem fogod jobban szeretni, amit a tükörben látsz, de talán segít a gondolat, hogy nincs veled semmi baj.

Mindemellett gyakran merül fel a kérdés, hogy lehet-e szoptatás alatt fogyni, azaz szabad-e tenni az ügy érdekében. Vagy ez mindenképp a tej elapadásával jár?

A legjobb, amit tehetsz, hogy igyekszel egészségesen, kiegyensúlyozottan táplálkozni. Sokaknál már ez sem működik, mert az újszülött mellett nincs idejük/kapacitásuk magukra figyelni, és esznek, amikor tudnak, azt, amit épp találnak. Nagyon gyakran ez eredményezi a túlsúlyt. Nincs idő főzni, de bekapunk pár kekszet, egy kis csokit, maradék süteményt, ellenben mozogni nem mozgunk túl sokat a babával a lakásba zárva  ez egyenes út a pluszkilókhoz.

Nincs varázslat: bevitt energia és felhasznált energia aránya a fogyás titka

A fogyás titka valójában elég egyszerű: ha kevesebb energiát viszel be, mint amennyit elhasználsz, fogyni fogsz. Csakhogy szoptatás alatt ez nem ilyen egyszerű, mert a tej előállításához is szükség van többletkalóriára. De azért nem végtelenre. Átlagos fizikai aktivitás mellett nagyjából 300 plusz kalóriabevitelre van szükség naponta a tejtermelés miatt.

Az elsődleges cél leginkább az lehet, hogy ne hízzunk, amíg szoptatunk. Ezt egy átlagos, egészséges étrend tartásával, sok zöldség fogyasztásával el lehet érni.

Ha azonban mindenáron fogyni szeretnénk, jó, ha tudjuk, hogy átlagosan 500 kalória deficit mellett még nem csökken a tejmennyiség – de ezt embere válogatja. A legbiztosabb, ha dietetikus segítségével állítunk össze olyan étrendet, ami szoptatás mellett is tartható és fogyást eredményez.

Ez nem a drasztikus diéták ideje

Gyakran merül fel kérdésként, hogy lehet-e szoptatás alatt olyan szigorú megvonáson alapuló étrendeket követni, mint a ketogén diéta, ami minimalizálja a szénhidrátbevitelt.

Nos, ha őszinték akarunk lenni, ez nem az az időszak, ami ideális lenne erre. Továbbra is hangsúlyoznánk, hogy érdemes egy kiegyensúlyozott étrendet tartani, amiben minden tápanyag jelen van.

Mi a helyzet a táplálékkiegészítőkkel?

Ezekből rengetegféle van, így nem lehet univerzális választ adni a kérdésre – az adott kiegészítőkre vonatkozóan érdemes dietetikussal egyeztetni.

A fehérjeporok is gyakran képezik kérdés tárgyát, ezeket nem feltétlenül kell kerülni az anyatejes táplálás alatt. Ilyenkor ugyanis átlagosan 1/3-dal több fehérjét igényel a szervezetünk, mint máskor, de fontos, hogy ez minőségi fehérjebevitel legyen, egészen pontosan alacsony zsírtartalmú fehérjeforrás. Ez lehet éppen fehérjeshake is, de jó, ha tudjuk, hogy izomépítés céljából fölösleges fogyasztani: ez most nem igazán lesz hatékony.

Külön említenénk a kollagént, mert sokan szeretnék szedni a szoptatás alatt, leginkább a szülést követő drasztikus hajhullás miatt. Ez azonban élettani jelenség: a terhesség alatt a hormonok miatt nem hullik ki a haj, aminek kellene, szülés után pedig ez a mennyiség egyszerre távozik. Rendszerint 1 év alatt helyreáll az egyensúly – ha mégsem, akkor a pajzsmirigyet nem árt megnézetni!

A kollagénnek bizonyított hatása egyébként nincs az ilyen jellegű problémákra. Mindenesetre kontraindikáció nincs, ha szeretnéd, szedd nyugodtan.

Dr. Vörös Anna szülész-nőgyógyász szakorvos,

Dr Benkovics Júlia, szülész-nőgyógyász szakorvos, IBCLC szoptatási tanácsadó

Rendelő, ahol mindig lehet még egy kérdése!

L33 MEDICAL CORVIN

Telefon: +36 30 695 0177

Cím: 1082 Budapest, Üllői út 44. 1./2.

E-mail: corvin@l33.hu

Nyitvatartás: H-P, 8-20-ig

L33 MEDICAL BUDAÖRS

Telefon: +36 20 33 444 33

Cím: 2040 Budaörs, Lévai utca 33.

E-mail: budaors@l33medical.hu

Nyitvatartás: H-P, 8-20-ig

L33 MEDICAL PASARÉT

Telefon: +36 1 445 1033

Cím: 1026 Budapest, Pasaréti út 38/B.

E-mail: pasaret@l33.hu

Nyitvatartás: H-P, 8-20-ig

2021 Minden Jog Fenntartva L33 Medical Kft.

Készítette: